Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    עלולים להסתבך בעבירת סמים בצבא? כך תפעלו

    המערכת הצבאית מתייחסת בחומרה רבה לעבירות סמים בקרב חיילים. 

    עלולים להסתבך בעבירת סמים בצבא? כך תפעלו

    בין אם מדובר בשימוש חד פעמי ובין אם מדובר בעבירות סמים אחרות, הרשעה על כך בבית דין צבאי כמעט תמיד תגרור עונש מאסר בפועל ורישום פלילי בחיי האזרחות. מה ניתן לעשות ומה זכויות חיילים החשודים בעבירות כאלו?

    אכיפה ובדיקות סמים בצה"ל

    כאמור, המערכת הצבאית אינה מגלה סלחנות כלפי עבירות סמים בקרב חיילים בצבא. היחידה אשר אמונה על יישום מדיניות מיגור הסמים בצה"ל היא המשטרה הצבאית. בתוך כך, נערכים מפעם לפעם ובאופן אקראי בדיקות סמים בבסיסים שונים ברחבי הארץ על מנת לאתר חיילים שמשתמשים בסמים.

    בדיקת הסמים מבוצעת על ידי מתן דגימת שתן כאשר חייל שיימצא חיובי בבדיקה ייעצר ויובהל להמשך חקירה במצ"ח.

    בתום החקירה יוחזר החייל להמשך מעצרו, כאשר במקביל יוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת סמים לבית הדין הצבאי. ואילו במצב של סירוב לעבור בדיקת סמים, הדבר עלול להיחשב להודאה באשמה של שימוש חד פעמי בסמים, אשר בדרך כלל גורר עונש מאסר של עד שבועות אחדים בלבד.

    חשוב לציין כי כל חייל שנחשד בעבירת סמים או בסירוב לעבור בדיקת סמים, ראשי להתייעץ עם עורך דין. פניה לעורך דין במצב כזה לא תחזק את החשד לביצוע עבירה, אלא תסייע לכם להבין טוב יותר את הסיטואציה אליה נקלעתם על כל השלכותיה השונות וחשוב מכך תסייע לכם להתמודד עם זאת באופן נכון.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ההשלכות ההרשעה בגין עבירת סמים בצה"ל

      הרשעה בגין עבירת סמים בבית דין צבאי גוררת בדרך כלל גם עונש מאסר בפועל כאמור. תקופת המאסר תלויה במספר השימושים בהם הודה החייל בחקירתו, או על פי כמות הסם שנתפס עליו. לצד עונש המאסר,  בית הדין הצבאי משית עונשים נוספים, כגון פסילת רישיון נהיגה, הורדה בדרגה ולעיתים גם הדחה משירות.

      חשוב להדגיש כי הרשעה בעבירת סמים בצבא מהווה הרשעה פלילית לכל דבר ועניין המותירה כתם של רישום פלילי בחיי האזרחות. ההשלכות מכך עשויות להיות גורליות לאדם צעיר שרק השתחרר מהצבא. כך למשל, רישום פלילי עלול למנוע עיסוק בעיסוקים מבוקשים כגון עריכת דין, אדריכלות, ייעוץ השקעות, כבאות והצלה, נהג אמבולנס, מורה נהיגה ועוד.

      עם זאת, ובעקבות רפורמה בנושא, נקבע כי מחיקת רישום פלילי בעבירות צבאיות, כגון עבירות סמים בצבא, תהא פועל יוצא של העונש שבית הדין הצבאי גזר. כלומר, משך הזמן בו ירבוץ על אדם רישום פלילי בגין עבירה שבוצעה בשירותו הצבאי, יהיה תלוי בעונש שהוטל עליו.

      התוצאה היא שהרישום הפלילי יכול להימחק לחלוטין כעבור 5 שנים ולא אחרי 17 שנים כפי שהיה בעבר. רישום פלילי מופחת יתקיים בעבירות סמים בצבא אך ורק כאשר העונש שהוטל על חייל הוא אחד מאלה:

      1. עונש שאינו כולל עונש מאסר
      2. עונש שאינו על 2 חודשי מאסר בפועל
      3. עונש שאינו עולה על 3 חודשי מאסר בפועל שחלקם ירוצה בדרך של עבודה צבאית.
      4. עונש שאינו עולה על 4 חודשי עבודה צבאית

      כמו כן, בעבירות צבאיות אחרות כגון היעדרות משירות צבאי. נקבע, כי הרישום המופחת יחול אם הוטל עונש מאסר שאינו עולה על 3 חודשי מאסר בפועל. ובנסיבות מיוחדות גם אם הוטל עונש שאינו עולה על 6 חודשי מאסר בפועל והכל בהתאם לשיקול דעתו של בית הדין הצבאי.

      סיכום

      עבירות סמים בצבא עשויות להוביל לתוצאה שונה וקשה יותר אילו נעברה אותה עבירה בחיי האזרחות. כפי שהוסבר, העונש שייגזר ישפיע ישירות על משך הזמן בו ירבוץ הרישום הפלילי. על כן, אל תהססו לפנות לעורך דין פלילי מומחה בעבירות צבאיות החל מהרגע בו יש נגדכם חשד ראשוני.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף