Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    ביטול צוואה על ידי בית המשפט

    על פי רוב, צוואה נערכת על ידי אדם ומבטאת את רצונו לאחר מותו. קורה לעיתים שיש בצוואה חלקים לא חוקיים או שהצוואה עצמה נעשתה באופן לא תקין ועל כן קיום הצוואה מוטל כאן בספק.

    כאשר עולה הספק, בית המשפט נכנס לתמונה והוא זה שיפסוק האם הצוואה תקינה או שצריך לפסול אותה לגמרי.

    תוכן עניינים

    בעת כתיבת צוואה, המוריש אמור לכתוב את הדברים שברצונו לחלק ליורשיו באופן הברור ביותר.

    ברוב המקרים הצוואות נעשות על פי רצונו של המנוח והיורשים מקבלים את הנתח שלהם, אך לא פעם קורה שבצוואה מתגלים חלקים לא חוקיים או שאחד היורשים מתנגד לצוואה מסיבות שונות.

    האפשרות להתנגד לקיום הצוואה היא הליך משפטי אשר נדון בבית המשפט שבוחן את הראיות וקובע האם ההתנגדות מתקבלת או לא.

    באילו מקרים ניתן לבטל צוואה?

    צוואה אפשר לבטל על פי חוק הירושה שקובע קריטריונים מסוימים שעל פיהם צוואה נחשבת לא תקינה:

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השפעה בלתי הוגנת – הכוונה היא שיש חשש שהצוואה נכתבה ונערכה תחת לחץ, איום או תרמית של גורם מסוים על המוריש. זה יכול להיות אחד מהיורשים שניסה להשפיע בדרך מסוימת על כותב הצוואה כדי לקבל נתח גדול יותר מאחרים וזה יכול להיות גם קרוב משפחה שנכח בזמן כתיבת הצוואה ויש חשד שניצל את השפעתו על המוריש. בנוסף, אם כותב הצוואה היה תלוי בסיוע של אדם מסוים והוריש לו את כל רכושו, יש חשד להשפעה בלתי הוגנת. השפעה כזאת היא השפעה שלילית ועל המתנגדים להוכיח באופן ברור שנעשתה כזאת השפעה על כותב הצוואה.

      צוואה בלתי חוקית – לעיתים כותב הצוואה מורה על פעולות מסוימות או מציב תנאים לקבלת הירושה, אך לא תמיד הוראות אלה מתיישבות עם החוק. למשל, הוראה המצווה על יורש להתגרש, לעבור למדינה אחרת או לבצע פעולה לא חוקית כמו פשע כלשהו. צוואה כזאת שהיא נגד החוק, לא מוסרית או בלתי אפשרית עבור היורשים, יכולה להתבטל על ידי בית משפט בחלקה או במלואה.

      צוואה שיש בה הוראות סתומות – זו צוואה שיש בה הוראות לא ברורות או לא מפורטות מספיק ואין לדעת האם מדובר בירושה מסוימת או למי ניתנה הירושה. יכול להיות ששם היורשים לא נכתב במלואו או שכותב הצוואה ציין בכלליות את המילה "רכוש" ולא פירט על מה מדובר ועל כן לא ניתן לדעת בדיוק מה כלול ברכוש.

      פגמים פרוצדורליים – ניתן לפסול צוואה במקרה שהיא מכילה פרטים שגויים או שחסרים בה מרכיבים מהותיים. למשל, צוואה ללא חתימה, שם יורש לא מלא, היעדר מספר תעודת זהות ועוד. חשוב לדעת שלא כל פגם כזה פוסל ישר את הצוואה ולבית המשפט יש שיקול האם פגמים כאלה ניתנים לתיקון או לא. ניתן לפסול צוואה במקרים נוספים שקבע החוק. מדובר בכל מה שנוגע לכשירות המוריש בעת כתיבת הצוואה, האם נעשתה בעזרת ייעוץ של עורך דין, האם יש תיעוד לכל הליך כתיבת הצוואה עם חתימת עורך הדין ועוד. כל אלה יכולים לעזור לבית המשפט לקבל תמונה מלאה באשר לחוקיות הצוואה.

      מתי בית המשפט מתערב על מנת לבטל צוואה?

      באופן כללי, רצונו של המנוח הוא העיקרון המנחה בעת קיום הצוואה ולכן, מסביר עורך הדין אלי מור כי בית המשפט לא ממהר להתערב בכל צוואה. אולם, כאשר מגיעה העת לקיום צוואה ומוגשת התנגדות או שיש עילה לפסילה של צוואה, בית המשפט יכול להתערב ולהפעיל את שיקול דעתו.

      אם הוצגו לבית המשפט ראיות מבוססות שאין בהן ספק באשר לאי כשירות הצוואה, יש לבית המשפט את הסמכות לפרש צוואה כזו כבעייתית ולפסול אותה.

      ניתן לפסול גם חלק מהצוואה אם זו נעשתה שלא כראוי, בניגוד לחוק או מעודדת פעולות בלתי חוקיות ובלתי מוסריות. אם נפסלו בצוואה רק החלקים הבלתי חוקיים, ניתן לקיים את שאר החלקים על פי החוק. אם בית משפט פסל צוואה לגמרי והיא נחשבת בלתי חוקית, חלוקת הרכוש תעשה מחדש ליורשים החוקיים ועל פי סדר הירושה הקבוע בחוק.

      בסופו של דבר, לא כל צוואה ניתנת לקיום ישר. לעיתים ישנם פגמים שונים, חלקיים או מלאים וקיימת האפשרות להתנגד לצוואה כזאת.

      בית המשפט מתבסס על ראיות והוכחות להתנגדות והוא זה שמחליט ופוסק האם יש או אין ספק בראיות. במידה שבית המשפט משוכנע שיש פגמים בלתי חוקיים, הוא יכול לפסול את הצוואה כולה או את החלקים הבעייתיים בה. אם נפסל חלק מהצוואה, שאר ההוראות החוקיות בה יכולות להתקיים. אם כל הצוואה נפסלה, חלוקת הרכוש תתבצע על פי סדר הירושה הקבוע בחוק ליורשים החוקיים.

      ראה עוד: מידע מקיף ועדכני בנושאי ירושות וצוואת

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף