Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    מי זכאי לדרכון פולני? מדריך

    עבור ישראלים רבים, דרכון אירופי הוא מטרה נחשקת.

    מי זכאי לדרכון פולני? מדריך

    היכולת לחיות באירופה, לעבוד בצורה מוסדרת וחוקית, ליהנות מהטבות כספיות שונות כמו שכר לימוד באוניברסיטאות השונות ועוד, קורצת לישראלים רבים ושולחת אותם לפשפש במזוודות ישנות, במסמכים מצהיבים ולנסות לדלות כל פרט ראיה שהם צאצאים של אלו שהיו בעלי אזרחות מדינה אירופית ואף הם זכאים לקבלת אזרחות אותה  המדינה כמו: פולין, ספרד, פורטוגל, גרמניה ועוד.

    תוכן עניינים

    הזכאות לדרכון אירופי, היינו זכאות לדרכון של מדינה השייכת לאיחוד האירופי, נגזרת מהחוקים המיוחדים של כל מדינה ומדינה. למשל, בספרד חוקק חוק המאפשר לצאצאי האנוסים שגורשו מספרד במאה ה-15, לקבל אזרחות ספרדית.

    במאמר זה נתמקד בשאלת הזכאות לדרכון פולני, מהי הדרך להוצאתו ומהן ההטבות הנגזרות ממנו.

    מי זכאי להוצאת דרכון פולני?

    העלייה ממזרח אירופה הייתה אחת העליות הגדולות בטרם קום מדינת ישראל, ונמשכה לאחריה, עת הגיעו לארץ פליטי השואה ושרידי הקהילה היהודית המפוארת שישבה בפולין. כך שכיום חיים בישראל צאצאים רבים של יוצאי פולין הזכאים להוצאת דרכון פולני, על סמך חוק האזרחות הפולני.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בשנת  2004 הצטרפה פולין למדינות האיחוד האירופי והפכה אף היא למדינת יעד להוצאת דרכון אירופי.

      לפי חוק האזרחות הפולני, הזכאות לאזרחות פולנית מתבססת על העקרונות הבאים:

      1. מי שיכול להוכיח כי הוא צאצא לאזרח פולני שנולד בפולין או בשטחים שסופחו לה בין שתי מלחמות העולם (כמו אוקראינה ובלרוס)
      2. מי שנולד לפני שנת 1951 יהיה זכאי לדרכון פולני רק אם אביו נולד בפולין
      3. מי שנולד לאחר שנת 1951, זכאי לאזרחות גם אם אימו נולדה בפולין
      4. חשוב גם להוכיח כי אותו אדם שהיה אזרח פולין, לא איבד את זכותו זו בעקבות חוקים שונים ושינויים שעבר החוק הפולני
      5. גברים – מי שעלה לארץ מפולין לפני שנת 1951 ושירת בצה"ל, אינו זכאי לאזרחות, היינו אזרח ישראלי ששירת בצה"ל במלחמת השחרור, צאצאיו לא יהיו זכאים לאזרחות פולנית.

      נשים – נשים שעלו מפולין לפני שנת 1951, צאצאיהן לא יהיו זכאים לאזרחות פולנית כיוון שלא היו בנות שירות בצבא הפולני

      1. מי שגר במדינה תחת שלטון קומוניסטי וויתר על אזרחותו הפולנית, עדיין ייחשב כאזרח פולני וצאצאיו יהיו זכאים להגיש בקשה לאזרחות פולנית
      2. מי שעלה לארץ לאחר שנת 1951 ונדרש לחתום על ויתור על האזרחות הפולנית, כתנאי לעלייה לארץ, צאצאיו אינם זכאים לאזרחות פולנית (בפועל, כתבי ויתור רבים נשכחו או נמחקו, כך שיש טעם להגיש בקשה במקרה זה)

      ההליך לקבלת דרכון פולני

      השלב הראשון הוא כמובן לחפש אסמכתאות לזכאות, אלו עשויות לכלול:

      1. תעודת לידה
      2. תעודות בית ספר
      3. תעודות גמר
      4. תעודת נישואין
      5. אסמכתאות לרכוש או נדל"ן

      ישנה אפשרות לפנות למשרד הפנים הפולני כדי לשחזר תעודות שונות כמו תעודת לידה שלא נמצאה.

      ניתן אף להיעזר בארכיונים רשמיים כמו יד ושם, הסוכנות היהודית ומאגרי מידע גנאלוגיים. לאחר מציאת כל המסמכים הרלוונטיים יש להעביר אותם לתרגום לפולנית ולהחתמת נוטריון. לאחר שכל התיק מתורגם לפולנית, יש לצרף אליו את כל הטפסים הנדרשים למילוי המסופקים ע"י שגרירות פולין, בצירוף קורות חיים, אישור על אי שירות בצבא בשנים הרלוונטיות וכל מידע נדרש אחר.

      לאחר שכל התיק הכולל את כל הטפסים והאסמכתאות, מאורגן, הוא מוגש לשגרירות הפולנית בארץ או ישירות למוסדות בפולין לשם פתיחת תיק בקשה לאזרחות פולנית על סמך חוק האזרחות.

      מרגע שנפתח התיק ומתקבל האישור, עשויים לחלוף כעשרה חודשים עד שנה, לעיתים יותר, עד שהבקשה מאושרת. ישנן בקשות האורכות למעלה משנתיים!

      ההטבות הגלומות בדרכון פולני

      הדרכון הפולני, כמו כל דרכון של מדינה השייכת לאיחוד האירופי, נושא עימו הטבות ויתרונות רבים, ונמנה את העיקריים שבהם:

      1. גבולות פתוחים – אדם הנושא דרכון אירופי רשאי לנוע בין כל מדינות האיחוד ללא צורך בוויזה ובצורה קלה ומהירה. גם בשדות התעופה השונים, ישנן עמדות מהירות לאזרחי האיחוד האירופי. בנוסף, פטור מוויזה אירופית (Etias) המצריכה מכל תייר שאינו אזרח האיחוד האירופי, לתת הסברים לשהותו במדינות האיחוד.
      2. תעסוקה חוקית – מי שמחזיק דרכון פולני, רשאי לעבוד בכל מקום עבודה מסודר בכל מדינה שהיא, ליהנות מההטבות הסוציאליות המגיעות לו ממקום העבודה ואף לפתוח עסק עצמאי.
      3. השכלה גבוהה – בעל דרכון פולני זכאי ליהנות מלימודים גבוהים חינם במדינות המספקות זאת כמו צרפת וגרמניה, או ללימודים מסובסדים במדינות המאפשרות זאת. יחד עם זאת, במדינות מסוימות יש להיות אזרח אירופאי במשך 3 שנים רצופות כדי ליהנות מההטבות של השכלה גבוהה חינם.
      4. השקעות בנדל"ן – בעל דרכון פולני, רשאי לרכוש נדל"ן באופן עצמאי ללא הצורך בהזדקקות לשותף מקומי.
      5. אפשרות לתביעה בגין הלאמת רכוש ע" הנאצים ועוזריהם – אזרחי פולין שרכושם הולאם או נשדד, רשאים לתבוע את הרשויות ולקבל פיצוי על הרכוש האבוד.

      סיכום: ישראלים רבים חושקים בהוצאת דרכון פולני מסיבות כלכליות ואישיות. תהליך ההוצאה אורך זמן רב ותלוי במהימנות האסמכתאות שמצליח מבקש הדרכון להמציא לרשויות. עם קבלת הדרכון הפולני, נפתחות בפני המחזיק בדרכון, אפשרויות תעסוקה, מגורים וניידות – בכל מדינות האיחוד האירופי.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף