Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    למה ישראלים בעלי שורשים פולניים זכאים לדרכון גרמני?

    בעקבות החלטת בית המשפט שבגרמניה מדיניות ההגירה השתנתה ופתחה שעריה בפני אנשים בעלי שורשים פולניים, דבר המאפשר קבלת אזרחות ודרכון גרמני באופן נגיש יותר. במאמר הבא נסקור את השינויים וההקלות שיאפשרו זאת.

    תוכן עניינים

    קצת היסטוריה: הגירה של יהודי פולין לגרמניה

    יהודי פולין היגרו לגרמניה כתוצאה מאירועים היסטוריים קשים במיוחד, במאה ה-19 ובמאה ה- 20 פרצה התפשטות של גורמים אנטישמיים שהשפיעו על היחס הכלכלי, החברתי והפוליטי כלפי יהודי פולין.

    היהודים בפולין חוו פוגרומים, אנטישמיות ומגבלות דת במשך שנים רבות וחיפשו מקום חדש בו ירגישו בטוחים. האזרחות הפולנית שהם החזיקו בה לא עמדה לצידם. גרמניה הייתה אחת מהמדינות המודרניות והמתקדמות ביותר באירופה, עם הזדמנויות כלכליות וחינוך מתקדמות ולכן היוותה כמקום מרכזי ליהודים באותה עת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יהודי פולין שהגיעו לגרמניה נאלצו להתמודד עם אנטישמיות קשה שנבעה מהתפשטות הנאצים באותה תקופה ואף נתקלו במגבלות חוקיות ואלימות מצד השלטון הנאצי.

      כמלחמת העולם השנייה פרצה, יהודים רבים נרצחו ואחרים ניסו לחפש מחנה מבטח במדינות אחרות, יחידים הצליחו לקבל ויזות על ידי מדינות אירופה אחרות, כולל גרמניה ואחרים בחרו לעבור לארצות הברית או ישראל ולהתיישב שם.

      מי מיהודי פולין קיבל אזרחות גרמנית

      לאחר מלחת העולם השנייה, יהודים רבים שהתגוררו בפולין קיבלו אזרחות גרמנית, בניהם יהודים שנשארו בחיים וברחו מפולין או יהודים שהיגרו לפולין טרם פרוץ המלחמה.

      לפי חוקי ההגירה והאזרחות שהיו בגרמניה באותה תקופה, אזרחות גרמנית התקבלה רק על ידי קשר דם מצד האב.

      לפי חוקי ההגירה שהיו בגרמניה באותה תקופה, אזרחות גרמנית התקבלה רק ע”י קשר דם מצד האב.

      לכן, משפחות יהודיות רבות שהתגוררו בגרמניה שנים רבות והקימו משפחות, עדיין חיו בגרמניה כתושבים זרים ללא אזרחות גרמנית.

      חרף התנאים הלא פשוטים, יהודי מזרח אירופה הצליחו לעשות חיל בגרמניה בשלל תחומים והפכו לחלק מהחברה וחיי המסחר בגרמניה.

      משנת 2021 – שינויי חקיקה מאפשרים ליותר ישראלים לקבל דרכון גרמני

      ביום 20.8.2021 גרמניה שינתה גישתה באופן קיצוני ותיקנה את העוול ההיסטורי שנגרם ליהודים שהתגוררו בגרמניה ללא אזרחות גרמנית ונאלצו לברוח ממנה.

      בעוד שעד לפני זמן קצר החוק הגרמני דרש קשר דם, כיום, החקיקה בגרמניה מאפשרת אזרחות גרמנית גם ליהודים שמרכז חייהם בגרמניה עוד לפני שהנאצים עלו לשלטון ונאלצו להימלט מגרמניה לאחר 30.1.1933.

      בנוסף, גם יהודים שנולדו לאחר 30.1.1993 בגרמניה ונמלטו מגרמניה יהיו זכאים לפי חוק האזרחות המתוקן.

      שימו לב – הזכאות לאזרחות גרמנית קיימת גם עבור צאצאים של יהודים העומדים בתנאי הזכאות, לכן, אם אתם צאצאים של תושב גרמניה שלא היה אזרח גרמני, עדיין תוכל לבדוק זכאותך לאזרחות גרמנית.

      הדבר מוביל לשינוי היסטוריה, שכן בשנות ה-20 של המאה הקודמת יהודים רבים היגרו מפולין וממזרח אירופה לגרמניה, בה הקימו משפחתם וילדו ילדים שברחו עמם מגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון – כל אותם מהגרים לא קיבלו אזרחות גרמנית, גם אם נולדו בגרמניה או חיו שם וכיום הם בהחלט עלולים להיות זכאים לאזרחות ודרכון גרמני!

      ההזדמנות שלכם לדרכון גרמני

      חוקים חדשים שחוקקו בגרמניה מאפשרים גם לצאצאים של מהגרים לקבל דרכון גרמני, ללא קשר אם האב, האם, הסב או הסבתא החזיקו בשעתו באזרחות גרמנית.

      ההערכה היא, כי מדובר על מאות אלפי ישראלים הזכאים לקבל דרכון אירופאי גרמני.

      עם זאת, יש להעריך כי כעת, התנאים לזכאות הוקשחו, לכן ההמלצה לכל צאצא לאדם שחי בגרמניה או שנולד בה למהר ולהגיש בקשה לאזרחות ואף להיעזר בעורך דין מתאים לכך.

      לסיכום, מומלץ לבקש אזרחות גרמנית עבור כל בני המשפחה הרחבה כבר עתה מאחר שהצפי כי התנאים יוקשחו בעתיד ובשל היתרונות הרבים העומדים לכך.

      סיבה נוספת היא הבטחת הזכאות של הצאצאים שטרם נולדו. "אם למשל פעוט מישראל קיבל כעת אזרחות גרמנית, הילד שייולד לו בעתיד – ייוולד למעשה לאב עם אזרחות גרמנית, ובמקרים כאלה יתקשו מאד הגרמנים להקשיח את התנאים מולו".

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף