Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    מי זכאי לדרכון אוסטרי

    המוני ישראלים מבקשים להוציא אזרחות אוסטרית שתקנה להם זכויות רבות ברחבי האיחוד האירופי. בעבר לא היה מדובר במשימה פשוטה, וצאצאים רבים של מי שהתגורר באוסטריה לא היו זכאים לאזרחות בעצמם.

    מי זכאי לדרכון אוסטרי

    בספטמבר 2020 הורחב חוק האזרחות האוסטרי והקל על יהודים רבים, צאצאים לנרדפי הנאצים וניצולי שואה שנמלטו מאוסטריה עד לשנת 1955, לקבל אזרחות אוסטרית. כך תדעו האם אתם זכאים לקבל דרכון אוסטרי.

    תוכן עניינים

    מי זכאי לדרכון אוסטרי?

    צאצא לאזרח אוסטריה או צאצא לאזרח אוסטרו-הונגריה שהתגורר בשטח מדינת אוסטריה ועזב אותה בין השנים 1933-1955, זכאי להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית.

    האם צאצאים של מי שנולד לאחר שנת 1945 זכאי לדרכון אוסטרי?

    לא. מי שנולד לאחר תום מלחמת העולם השנייה (שנת 1945), לא זכאי להוציא דרכון אוסטרי מתוקף היותו צאצא לנרדפי הנאצים.

    האם בן זוגי הישראלי זכאי לדרכון אוסטרי?

    בן זוג של אזרח אוסטרי זכאי לקבל אזרחות מתוקף היותו בן זוג, רק לאחר מגורים משותפים באוסטריה במשך מספר שנים, ולאחר שהוכח כי אכן דובר בבני זוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תנאים מקלים לקבלת דרכון אוסטרי

      בספטמבר 2020, חוק האזרחות האוסטרי הורחב ואפשר ליהודים רבים שהם צאצאים לניצולי שואה ונרדפי הנאצים שברחו מאוסטריה נטולי אזרחות, לקבל אזרחות.

      ההקלות העיקריות בתנאים לקבל אזרחות אוסטרית:

      אזרחות לצאצאי נרדפי הנאצים – הרחבת החוק מאפשרת אזרחות גם לצאצאים למי שלא היה אזרח אוסטרי, אלא היה אזרח האימפריה האוסטרו-הונגרית והוא התגורר באוסטריה (בגבולותיה כיום) בין השנים 1933-1945, ועזב עקב רדיפת הנאצים עד לשנת 1955.

      אזרחות לצאצאי נשים – הרחבת החוק מתקנת הבחנה מגדרית של שנים, בין צאצאים לאזרחי אוסטריה לבין צאצאים לאזרחיות אוסטריה. החוק מאפשר כיום גם לצאצאים של נשים שהתגוררו בשטח אוסטריה ועזבו בין השנים 1933-1955 לקבל אזרחות אוסטרית.

      אזרחות לצאצאים על אף שההורים שלהם אינם אזרחים – הרחבת החוק מאפשרת לנכדים, נינים וכן הלאה, לקבל אזרחות גם במקרה שהוריהם אינם אזרחי אוסטריה, בין אם בשל סירובם להוציא אזרחות ובין אם בשל מגבלה אישית שחלה עליהם להוציא אזרחות (למשל רישום פלילי חמור, או שירות בצבא קבע).

      הקלות למתנדבים לצה"ל – הרחבת החוק מאפשרת בתנאים מסויימים למי ששירת בהתנדבות בצה"ל להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית.

      האם שירות בצה"ל ימנע ממני לקבל דרכון אוסטרי?

      החוק האוסטרי קובע שמי שמשרת בצבא זר, שירות התנדבותי (שלא על פי חוק המחייב בשירות), לא זכאי לקבל אזרחות אוסטרית והיא נשללת. לאחר הרחבת חוק האזרחות, שלילת האזרחות עשויה להיות זמנית, ולאחריה ניתן לחדש את האזרחות האוסטרית.

      המשמעות היא שמי ששירת בקבע, או מי ששירת שירות סדיר בהתנדבות, לא זכאי לקבל אזרחות אוסטרית בעת השירות. יחד עם זאת במקרים מסויימים, מי ששירת בעבר בשירות קבע, עשוי לקבל אזרחות אוסטרית, לאחר שיגיש בקשה מתאימה כדין.

      החוק האוסטרי קובע שמי שמשרת בצבא זר לא זכאי לקבל אזרחות אוסטרית והיא נשללת

      שימו לב, ששירות מילואים, אף אם מדובר במשרת מילואים פעיל, הוא שירות חובה על פי חוק, ועל כן אין הוא שולל אזרחות אוסטרית.

      כיצד מקבלים דרכון אוסטרי?

      על מנת לקבל אזרחות אוסטרית תדרשו לעמוד בתנאי הסף ולהוכיח קשר משפחתי לאזרח אוסטרי או לאזרח אוסטרו-הונגריה שהתגורר באוסטריה ונמנעה אזרחותו בשל רדיפות הנאצים. לצורך כך עליכם יהיה לצרף מספר מסמכים חשובים:

      מסמכים המעידים על כך שמדובר באזרח אוסטריה או מי שנמנעה אזרחותו והוא ברח מאוסטריה בשל רדיפות הנאצים בין השנים 1933-1955:

      תעודת לידה; תעודת גולה; תעודת אזרחות; טופס קורות חיים של אחד ההורים/הסבים/סבא רבא; וכל מסמך אחר שיעיד על כך שאותו אדם היה אזרח אוסטריה או אזרח אוסטרו-הונגריה והוא גר מגורי קבע באוסטריה (בגבולותיה כיום) ונאלץ לנוס על נפשו בשל עליית השלטון הנאצי.

      מסמכים המעידים על הקשר המשפחתי שלכם לאותו אדם שהיה אזרח אוסטרי או ברח מרדיפות הנאצים:

      תעודות לידה; תעודות נישואין; תעודות שינוי שם; אילן יוחסין; וכל מסמך אחר שיעיד על הקשר ביניכם לבין אותו אדם, בגינו אתם מבקשים לקבל אזרחות אוסטרית.

      מסמכים נוספים

      תעודת זהות ישראלית; דרכון ישראלי בתוקף; תעודת יושר מתורגמת ומאומתת באפוסטיל כדין; וכל מסמך נוסף שתתבקשו לצרף בהתאם להחלטת רשויות אוסטריה.

      האם ניתן להחזיק באזרחות כפולה?

      ברוב המקרים אזרח ישראלי שהוא צאצא של נרדפי הנאצים, יהיה פטור מוויתור על אזרחותו הישראלית, ויהא רשאי להחזיק באזרחות כפולה ישראלית-אוסטרית.

      האם כדאי לברר זכאות לאזרחות אוסטרית?

      בשורה התחתונה, מומלץ לברר את זכאותכם לאזרחות אוסטרית שתפתח בפניכם שלל אפשרויות ומגוון זכויות.

      הרחבת חוק האזרחות מאפשרת לישראלים רבים שבעבר לא היו זכאים לאזרחות אוסטרית-אירופאית, לקבל דרכון אירופאי שיפתח להם את הדלת לאיחוד האירופי.

      היתרונות של דרכון אוסטרי

      יתרונות הדרכון האוסטרי אטרקטיביים במיוחד עבור הישראלים, שכן הדרכון האוסטרי מעניק מגון זכויות בתחום התעסוקה, הלימודים ועוד.

      יתרון משמעותי של הדרכון האוסטרי הוא שהמחזיקים בדרכון נהנים ממעבר בין מדינות באופן קל ומהיר, מבלי הצורך בהמתנה ארוכה בבידוק הביטחוני.

      יתרון נוסף נוגע לאפשרויות תעסוקה במגוון תחומים בכל רחבי האיחוד האירופי.

      מדובר בהזדמנות פז שכן מדינות האיחוד האירופי נחשבות למפותחות ויוקרתיות, כך שעבודה באחת ממדינות אלו עשויה לסייע לכם לפתח את הקריירה המקצועית שלכם.

      על כן, רבים מהישראלים חולמים ללמוד באחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות באירופה, ומחזיקי הדרכון האוסטרי יכולים לעשות זאת.

      הדרכון האוסטרי מאפשר לרכוש השכלה גבוהה באחד ממוסדות הלימוד האקדמיים באירופה, ואף לקבל סבסוד לימודים חלקי עד מלא.

      יתרון נוסף, מאפשר למחזיקים בדרכון האוסטרי להתגורר בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי ללא צורך בהסדרת אישורים מיוחדים.

      בדרך לדרכון אוסטרי: איך להתייחס לשאלון המקוון מטעם שגרירות אוסטריה?

      השאלון המקוון מטעם שגרירות אוסטריה נועד על מנת לסייע למגיש הבקשה לדעת טוב יותר אילו מסמכים עליו ומה עליו לעשות, ולכן כדאי להתייחס לתוצאות השאלון כהכוונה כיצד יש לפעול.

      לאחר מילוי השאלון, יישלח למגיש הבקשה דף מידע שמכיל את הפרטים הנוגעים לתיק האזרחות שלו יחד עם רשימת מסמכים הנדרשים להוכחת זכאות לקבלת דרכון אוסטרי.

      בנוסף, על סמך השאלון שתמלאו, טופס ההצהרה ימולא עבורכם אוטומטית, כך שהשאלון מקל גם בהליך הבירוקרטי.

      איך בני זוג מתוקף נישואין יכולים לקבל אזרחות אוסטרית?

      כפי שצוין קודם, בני זוג לא יכולים לקבל אזרחות אוסטרית מתוקף נישואין באופן אוטומטי.

      קבלת אזרחות מתוקף נישואין לאזרח אוסטריה תתקבל רק במידה שהתגוררו יחד באוסטריה באופן חוקי לתקופה מינימלית של 6 שנים רצופות, וזאת בנוסף ל5 שנות נישואין או לכל הפחות מגורים משותפים.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף