Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    חייל בקבע גידל סמים בביתו ונדון ל- 27 חודשי מאסר

    הנאשם אשר משרת כנגד בשירות קבע, נתפס מגדל מספר רב של שתילי קנאביס בדירתו משקל של מספר קילוגרמים. הנאשם נתפס על בסיס מידע מודיעיני אשר הביא להפללתו, ובמסגרת ניהול ההליך הפלילי כנגדו, שהה הנאשם במעצר.

    לאחר העמדתו לדין, הודה הנאשם בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון, אשר כלל לצד הודאתו גם הסכמה על ענישה של 27 חודשים מאחורי סורג ובריח, לצד ענישה נלווית. בית הדין הצבאי המחוזי קיבל את עתירת הצדדים, אשר לשיטתו מבטאת נכונה את חומרת מעשי הנאשם.

    תוכן עניינים

    לנאשם יוחסה עבירה של התנהגות לא הולמת מעצם ביצוע העבירה כנגד בקבע

    בשונה מתיקים רבים אשר נדונים בפני בתי הדין הצבאיים, תיק זה נוגע לביצוע עבירות סמים בצבא על ידי מי שמשרת במערך צבא הקבע. מכוח תפקידו, הנאשם נתפס כמי שנדרש לשמש כדוגמה אישית לפקודיו והחיים הבאים עמו במגע, ועל כן יוחסה לו על ידי התביעה עבירה של התנהגות שאינה הולמת.

    פתיחתה של החקירה הייתה בקבלת מידע מודיעיני על פעילות בלתי חוקית המיוחסת לנאשם, מידע אשר התברר כמוצדק לאור תפיסתם של שתילים רבים במשקל של מספר קילוגרמים. כנגד הנאשם הוגש כתב אישום ובקשת מעצר, והוא שהה במעצר כ- 4 חודשים עד למתן גזר הדין בעניינו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      במהלך התקופה בה שהה הנאשם במעצר, דנה בעניינו ועדה צבאית אשר החליטה על יסוד העובדה כי עבר עבירות סמים בצבא, כי הוא משוחרר משירות קבע. ראוי לציין כי אף שהעבירות נעברו בדירה ששכר ולא בתוך הבסיס בו הוא משרת, נוהג הצבא לאכוף עבירות סמים הנעברות בנסיבות אזרחיות, במסגרת שיפוט צבאי.

      בית הדין העדיף שיקולי ענישה על פני שיקולי שיקום

      הנאשם לא כפר באשמתו, והגיע באמצעות בא כוחו להסדר טיעון מול התביעה. הסדר הטיעון כלל את תיקון כתב האישום, ועיקרו הוא בהסכמה על רכיבי הענישה אותם ביקשו הצדדים להטיל על הנאשם באופן משותף. ההסכמה העונשית כללה את הרכיבים הבאים:

      • 27 חודשי מאסר בפועל.
      • מאסר על תנאי.
      • קנס בגובה 20,000 ₪ לתשלום ב- 5 תשלומים.
      • פסילת רישיון נהיגה ל- 364 ימים.
      • הורדה לדרגת טוראי.

      שופטי בית הדין הצבאי המחוזי של מחוז המרכז, מסביר עו"ד אלי לוטן, בחנו את נתוני הסדר הטיעון, תוך שהם עומדים על החומרה הגלומה במעשה הגידול אשר כלל תכנון קפדני, והצטיידות באביזרים הדרושים לביצוע גידול סמים. מן הצד השני, ציין הרכב השופטים לזכותו של הנאשם את הודאתו והחיסכון בזמן שיפוטי לו הביאה נכונותו להגיע להסדר.

      בסיום דבריהם, ציינו השופטים כי העונש שהוטל נמצא במתחם הענישה ההולמת את מעשי הנאשם וכי הם מוצאים לנכון לכבד את הסדר הטיעון שאליו הגיעו הצדדים ולהטיל על הנאשם מאסר בפועל בן 27 חודשים, לצד העונשים הנלווים הנוספים עליהם הוסכם בין הצדדים.

      ביצוע עבירות סמים בצבא על ידי אנשי קבע עשוי להוביל לענישה מחמירה

      משרתי הקבע הם מי שחל עליהם חוק השיפוט הצבאי, חוק אשר מסדיר סוגיות הנוגעות לסמכות וסדרי דין ושיפוט, ולצד זאת חושף את משרתי הצבא לדין משפטי שאמנם מבוסס ברובו על הוראות חוק העונשין הנוגעות לכל אזרח במדינה, אך נוקט קו נוקשה מאוד כלפי עבירות סמים. כך, עבירות מהסוג שעבר הנאשם בתיק זה זוכות לחומרה רבה, אשר ספק אם היו זוכות לענישה דומה בבית משפט פלילי רגיל.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו חא(מרכז) 104/21 התובע הצבאי נ' י' מ'

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף