Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    האם ניתן לתבוע בן זוג שהסתיר מידע על עברו הרפואי מלפני הנישואין? (מדריך משפטי)

    אם שקלתם להסתיר מידע בריאותי מבן זוגכם או שהתחתנתם וגיליתם כי בן זוגכם סובל ממחלה רפואית שלא ידעתם על קיומה, קחו בחשבון כי הסתרת מידע רפואי טרם נישואיכם עשויה לבסס עילה לתביעה אזרחית.

    האם ניתן לתבוע בן זוג שהסתיר מידע על עברו הרפואי מלפני הנישואין? (מדריך משפטי)

    המאמר לא ידון בשיקולי המוסר שבעניין וזאת מהסיבה שכל אחד יפעל כרצונו האישי, אולם הוא נעשה סדר משפטי בדבר.

    תוכן עניינים

    האם מחלה מהווה עילה לתביעה אזרחית?

    במקרים מסוימים, כן.

    כשאדם מסתיר מבן זוגו את עברו הרפואי, הדבר עלול להוביל לקשיים נפשיים וכלכליים עבור בן הזוג הבריא, לכן במצבים מסוימים, הסתרת מחלה מבן זוגך עלול להוביל לעילת גירושין ולעילה לתביעה אזרחית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בן זוגי הסתיר ממני את עברו הרפואי- עכשיו כשגיליתי, מהם הסעדים המשפטיים העומדים לזכותי?

      סעד משפטי – תחילה, ככל שלאחר הגילוי החדש, אתה מעוניין להתגרש, עומדת לזכותך עילת גירושין. עוד נקבע, כי ככל שהבעל הוא התובע, הוא יהיה פטור מכתובת אשתו.

      סעד נזיקי – נישואין לאדם חולה עשוי לגרום לנזק נפשי וכלכלי כבד לבן זוגו.

      הסתרת מידע אודות מחלה עולה בכדי רשלנות נזיקית ואף ניתן לתבוע בגינה פיצויים כספיים מכוח פקודת הנזיקין או דיני החוזים.

      מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עו"ד לענייני משפחה וזאת על מנת להגיש תביעת נזיקין לבית המשפט לענייני משפחה. התביעה תתקבל רק אם התובע יגיש את התביעה מיד לאחר גילוי ההסתרה. שיהוי בהגשת התביעה, עלול לדחותה.

      התביעה תתקבל רק אם התובע יגיש את התביעה מיד לאחר גילוי ההסתרה

      מה עלי לעשות בכדי שהתביעה עקב הסתרת מידע רפואי שהגשתי תתקבל?

      עילת הסתרת המידע הרפואי תתקבל בשני תנאים עיקריים –

      • האדם הסביר לא היה מוכן להינשא אילו ידע על עברו הרפואי של בן זוגו. אמנם התשובה לשאלה זו בעלת אופי סובייקטיבי, עם זאת יש מקרים שניתן לקבוע כי ככל הנראה האדם הסביר לא היה מתחתן, מדובר על מקרים קשים כשבן הזוג החולה בעל מום רפואי מהותי.
      • נטל ההוכחה על התובע, כלומר, ההוכחה כי מדובר בהסתרה מהותית המקימה עילת תביעה אזרחית תוטל על התובע.

      האם כל מחלה תיחשב כעילה לגירושין?

      לא.

      בית הדין בבחינתו האם מדובר במחלה העולה כדי עילה מוצדקת לגירושין בוחן מספר קריטריונים –

      סוג המחלה

      1. בעיות נפשיות – בפסיקה נקבע כי מחלת נפש חמורה ולא ידועה מראש היא עילה חד משמעית לגירושין. תמ"ש כ"ס 14022-05- מקרה בו הבעל תבע גירושין לאחר שאשתו הסתירה ממנו טרם נישואיהם כי היא סובלת ממחלת נפש חמורה. נקבע כי מדובר בעילה קיימת לגירושין ולתביעה אזרחית.
      2. בעיה בתפקוד המיני – מחלה המונעת קיום יחסי מין בין בני הזוג עשויה להיחשב עילה מוצדקת לגירושין. תמ"ש (י-ם) 24760/08- מקרה בו בעל הסתיר מבת זוגתו, כי הוא בעל קשיי תפקוד מיני, נקבע כי הפרת חובת הגילוי של פרט מהותי זה, הניצב בליבה של מערכת זוגית ומשפחתית, מהווה מחדל רשלני, שמנעו מהתובעת יחסי אישות והבאת ילדים לעולם.
      3. נטייה מינית של בן הזוג – שימו לב, נטייה מינית של בן זוגך, היא לא מידע רפואי.  לכן, ככל שבן זוגך הסתיר נטייתו המינית, לא עומדת לזכותך עילת תביעה מכוח עילה זו. תמ"ש (י-ם) 23663-06-18- מקרה בו אישה טענה כי עומדת לזכותה עילת תביעה מאחר ובעלה הסתיר ממנה את נטייתו המינית מלפני הנישואין. נקבע כי אין חובה משפטית לגילוי נטייה מינית, אלא חובה מוסרית עליה הדין המשפטי לא חל.
      4. הטעיית בן הזוג בזמן הנישואין – ככל שהמחלה הייתה קיימת בגופו של החולה בזמן הנישואין והוא הסתיר אותה מבן זוגו, בית הדין עשוי לראות את הדבר כמקח טעות ולקבוע כי מדובר במעשה חמור ביותר של החולה. עם זאת, במקרה בו החולה נישא לאחר שהבריא מהמחלה ולאחר נישואיו, חלה פעם נוספת, בית הדין ייטה שלא לקבל זאת כעילה לתביעה אזרחית, אלא אם מדובר במחלה מידבקת שעלולה לסכן את בן זוגו.

      לסיכום, חישבו פעמיים לפני שתסתירו מידע רפואי מבן זוגכם, הסתרת מידע רפואי עלולה לעלות לכם ביוקר ואף להוות סיבה מוצדקת לתביעה מכוח פקודת הנזיקין וחוק החוזים.

      מלבד החלק המשפטי, זכרו כי האדם המתאים והנכון יסכים לקבל אתכם כפי שאתם אז אל תסתבכו עם שקרים וספרו את האמת.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף