Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    איזה סכום מזומן ניתן להפקיד בבנק בלי שאלות מיותרות? (מדריך משפטי)

    בשנים האחרונות, מנהלת המדינה באמצעות שורה של חוקים, הוראות והגבלות (ולא רק על הבנקים) מלחמת חורמה של ממש ב"שוק השחור" שהולכת ומחריפה והכל, בניסיון לעקוב אחרי אותם כספים לא מדווחים העוברים מיד ליד, חומקים מרדאר רשויות המיסים ואשר לא משולמים מיסים בגינם.

    חלק מאותן הגבלות באו בדמות הגבלה על הפקדה, משיכה, העברה או כל פעולה הנעשית בכסף מזומן, בסכומים מסוימים בבנק, עד אשר נראה כי כל פעולה בכסף מזומן הפכה למלחיצה, מסוכנת וביורוקרטית מידי.

    אז כיצד בכל זאת ניתן להתגבר על המכשלות (באופן חוקי כמובן)?

    תוכן עניינים

    למה אני צריך לתת דין וחשבון על הכסף הפרטי שלי?

    הדעה השלילית בדבר ההתנהלות חודרת הפרטיות של המדינה משמע הייתה "האח הגדול" והאנטגוניזם הגדול שחש האזרח הקטן כנגד גילויי התנהלות זו בתחומים השונים של החיים, אינה דבר מפתיע או חדש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ולכן, גם כאשר הוטלו המגבלות הרבות בכל הנוגע להתנהלות בכסף מזומן על כלל הציבור ועל כלל העסקאות, התחושה היא של חדירה לכיס הפרטי באופן אפילו מטריד ובניסיון נוסף של המדינה להקשות עוד מעט על אזרחיה.

      אם כן ניתן לראות את רצון המדינה מחד, למנוע את העברת הכספים ה"שחורים" ואלו שאינם מדווחים לרשויות המיסים ומאידך, הכבדה על האזרח ועל ההתנהלות היומיומית שלו עם כספו שלו (!).

      בהפקדת איזה סכום – כנראה שלא יתערבו לנו?

      יצוין, כי אין המדובר רק בהפקדת סכומים אלו, אלא בכל פעולה בכסף מזומן ולצורך העניין, גם במשיכה של סכום כזה, בהעברה לאחר, או אפילו בהעברה לחשבון בחו"ל:

      1. בהפקדת סכום של עד 50,000 ₪ במזומן בבנק – הבנקאים אמנם לא ידווחו לרשות האיסור להלבנת הון, אך אם יתעורר חשדם, יכולים לשאול את המפקיד שאלות לגבי מקור הכסף וכו'.
      2. בהפקדת סכום של מעל 50,000 ₪ במזומן בבנק – הבנקאים מחויבים בדיווח אוטומטי לרשות ואז המפקיד חשוף לשאלות ולפתיחת חקירה על ידי הרשות לאיסור להלבנת הון. חשוב לדעת, כי חקירה של הרשות יכולה להוביל למאסר ואף לקנס כספי משמעותי.

      הכספומט לא שואל שאלות – האמנם?

      ניתן לחשוב שאם נפקיד כסף מזומן בכספומטים השונים, נוכל להפקיד כמה שרוצים ו"לעקוף" את המערכת, אך בפועל אותה חוקיות מגבילה חלה אף כאן – כל אימת שיופקדו (או שתבוצע פעולה אחרת במזומן), הבנק ידווח אוטומטית על הפעולה לרשות.

      מה נוכל לעשות כדי לצמצם התערבות ככל הניתן?

      1. ניתן להפקיד סכומים קטנים בכל פעם ולא בזמנים קבועים (כי גם הפקדה עקבית של סכומים קטנים יכולה לעורר תהיות מצד הבנקים).
      2. נפקיד לחשבון אחר – ונספק תשובות כשנישאל (למשל לצורך עסקת מכר).
      3. מותבים נוספים באותו החשבון – אם למשל יועבר כסף מזומן לבן הזוג שגם נהנה בחשבון- סביר להניח שישאלו פחות שאלות.
      4. כדאי לשמור תמיד אסמכתאות על כספים שקיבלנו או שהוצאנו.
      5. כדאי להתייעץ עם הבנקאי שלנו – או עם בנקאיים בבנקים אחרים . יש לשים לב שבמדינות שונות החוקים לגבי השימוש במזומן שונים.
      6. הבנק על אוטומט – הבנק לא לוקח סיכונים ובכל מקרה של חשד ובאמצעות קצין ציות מטעמו, יעביר את העניין לבירור מול הרשות (גם אם המדובר הוא בלקוח הכי נורמטיבי שישנו).

      בסופו של דבר, ניאלץ להשלים עם "רוע הגזירה" ועם הוראות המחוקק שכן, לא הותרו בפנינו ברירות. אך ביצירתיות ותוך שמירה על הכללים, ניתן להתנהל עוד מעט בכסף מזומן, לפחות עד שיורידו עוד יותר את הסכומים ועד בכלל.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף