Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    משפט רשלנות – רופא מתמחה

    ספר שהולך להסתפר, שיננית שזקוקה לטיפול שיניים ונהג אוטובוס שנוסע בעצמו בתחבורה ציבורית משעשעים אותי רבות. אבל יותר מכל משעשע אותי המקרה בו רופא הולך לרופא.

    משפט רשלנות - רופא מתמחה

    ממש ביצה ותרנגולת. המשחק הזה יכול היה להימשך עוד שעות ארוכות ומייגעות, הפזמון החוזר אף פעם לא מתיש. ולמרות שניתן לייחס אותו כמעט לכל בעל מקצוע, עדיין אין דבר המשתווה לחיוך העולה בי כל עת שאני מדמיין רופא בתפקיד החולה.

    תוכן עניינים

    רשלנות רפואית לאנשים בלבד

    מפתיע אולי לגלות, אבל רופאים הם מלכתחילה בני אדם. לא רק שהם בני אדם, הם אפילו לא נולדו רופאים. כן רבותי הם בני תמותה רגילים, בדיוק כקהל הפציינטים האורב להם מדי בוקר בפתח המרפאה נכון לשטוח בפניהם שלל מכאובים ומדווים. רופא החל, ככל בעל מקצוע אחר את דרכו בספסל הלימודים.

    רופאי האליל הקדומים אומנם המירו את ספסל הלימודים בשדה ובקטיפת עשבי מרפא, אך רופאי העולם המודרני עושים ימים כלילות על ספסלי הפקולטות לרפואה ברחבי העולם.

    הלימודים קשים ותובעניים. מרבית הסטודנטים לומדים מבוקר עד ערב, מתמודדים עם ועדות הערכה ומבחנים קשים מנשוא ונתונים לעין הפקוחה כל הזמן, המשגיחה על רמתם ומעשיהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אלו שסיימו לימודיהם בהצלחה, ממשיכים לעבר עתיד מדהים ועבודה אנושית ומאתגרת במקצוע הרפואה אך לא לפני שיעברו שנים מספר כמתמחים, במסלול בו בחרו לקבוע את עתידם כרופאים.

      מסלול ההתמחות, מאפשר לרופאים הטריים לצבור נסיון וידע במסלול בו בחרו ולמעשה מכשיר אותם בצורה סופית לעסוק במקצוע, שאולי אינו העתיק בעולם, אך בהחלט הוא בעל עתיד מזהיר ומעניין.

      רשלנות רפואית גם למתמחים

      תעיפו אותו מכאן, אני רוצה רופא אמיתי. לא מוכן לקבל טיפול ממתמחה, תביאו לי רופא לא מתלמד, אני לא שפן נסיונות. משפטים אלו ועוד יצירות ווקאליות רבות מבית מדרשו של החולה הישראלי, הם רק חלק מועט מהטענות המושמעות כלפי הרופאים המתמחים.

      לרוב כלל אין יודע המטופל כי הרופא שלו נמצא בהתמחות ובכל זאת במידה ויגלה זאת, ברוב המקרים ידרוש לראות רופא אמיתי כלשונו ולא רופא מתמחה. המחשבה היא כי רופאים מתמחים מיומנים פחות בעבודה וכך עולה הסיכוי לנזק כתוצאה מרשלנות רפואית של הגורם המטפל.

      ואולם אין כך הדבר. אומנם רופאים מתמחים נמצאים בצדק בעמדת ההתמחות, אך יש בידם את כל הכלים הנדרשים למלא את תפקידם על הצד הטוב ביותר, בדומה לכל רופא אחר אשר סיים מזמן את שלב ההתמחות. רופא מתמחה הוא בעל אחריות רבה ונקודת המוצא היא כי הוא שולט נכוחה ברזי הרפואה ואין כל סיבה שהוא יתרשל בתפקידו.

      נכון, רופא מתמחה יכול לגרום נזק בשל רשלנות רפואית. אך אותה רשלנות רפואית אינה שונה מכל רשלנות אחרת הגם אם היא של רופא ותיק.

      רופא מתמחה הוא רופא לכל דבר וענין, טוב כרע ואם ינהג רשלנות במטופליו, יתבע בגין רשלנות רפואית.

      כל רופא יכול להתרשל בתפקידו. החשש המלווה אותנו כמטופלים מוצדק. אולם אין זאת מוצדק לחשוד ברופא כמתרשל פוטנציאלי, רק בגלל שהוא נמצא בעמדת התמחות ולא בעמדת רופא מומחה.

      כמטופלים עלינו לתרום את חלקנו ולסייע בידו לרכוש את אותו נסיון הדרוש לו. אין משמעות הדבר כי נהפוך שפני נסיון בידיו, אך עלינו לזכור כי אם ננהג בו בסבלנות ובנעימות, נכיר בצרכיו ונרחוש גם לו יחס הוגן ומכובד, נפחית גם אנו בעצמנו את הסיכוי לרשלנות מצידו. זאת מתוקף תחושת הביטחון שיקבל הרופא המתמחה.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף