Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד מחלקים ירושה במסגרת הליך גירושין?

    מה הדין של כספי הירושה שלכם במידה ואתם מתגרשים? כיצד מחלקים רכוש בכלל וירושה בפרט, בהליך גירושין? כל השאלות וכל התשובות לפניכם

    כיצד מחלקים ירושה במסגרת הליך גירושין?

    עם העלייה של אחוזי הגירושים בישראל, נכון לשנת 2021 מדובר על זוג אחד מתוך שלושה שמתגרשים, נראה כי שאלת חלוקת רכוש בגירושין ונושא חלוקת הירושה בפרט, הוא בהחלט שאלה רלוונטית וחשוב להבין את נושא זה בכללותו.

    תוכן עניינים

    חלוקת הרכוש בהליך גירושין

    נושא חלוקת הרכוש הוא אחד הנושאים העיקריים עליהם דנים בהליך גירושין, לאחר הדיון בנושא משמורת הילדים, באם ישנם ילדים משותפים לצדדים.

    נושא חוקת הרכוש עשוי להיות ארוך, כבד ומייגע, מכיוון שגם אם נראה כי הדברים "שחור לבן", מסתבר כי הם לא תמיד כך, וכי גם אם רכוש מסוים שייך במאה אחוז לאחד הצדדים, בעת הנישואין והחיים המשותפים, משתנות ההגדרות, וזה נכון גם לגבי ירושה.

    האם ירושה נחשבת לרכוש משותף?

    בשנת 1973 נחקק חוק בישראל, חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג. על פי חוק זה, הצדדים יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון אשר כולל את אופן חלוקת הרכוש ביניהם.

    על ההסכם להיות מאושר כדין כמובן. מה קורה כאשר לא נערך הסכם ממון בין הצדדים? זה המקום לציין כי ברוב המקרים לא נערך הסכם ממון.

    • נישאתם לאחר 1.1.1974? הסדר איזון משאבים – במידה ולא נערך הסכם ממון, ההתייחסות לחוק תהיה בהתאם לשנת הנישואין. במידה והצדדים נישאו לאחר ה-1.1.1974, חל עליהם הסדר איזון משאבים על פי חוק יחסי הממון. כלומר, כל אחד מהצדדים זכאי למחצית משווי כלל הנכסים והממון של בן הזוג, הווה אומר חלוקה שווה בין הצדדים.
    • נישאתם לפני שנת 1974? חזקת השיתוף – במקרה בו הצדדים נישאו לפני תאריך 1.1.1974 הסדר איזון משאבים לא חל עליהם, אלא חלה חזקת השיתוף. חזקת השיתוף טוענת כי כל רכוש משותף שנצבר על ידי בני הזוג בחייהם המשותפים, הינו משותף לשניהם. כלומר רכוש פרטי של אחד מבני הזוג אשר אינו רכוש משותף, לא נכלל בחזקת השיתוף.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה זה אומר לגבי ירושה?

      חוק יחסי הממון בין בני זוג התשל"ג (1973) קובע כי רכוש שהוענק לאחד הצדדים במסגרת צו ירושה חוקי, הוא הרכוש הבלעדי של אותו צד בלבד, וצד השני אין כל בעלות עליו.

      מתי כן מכיר בית המשפט במקרה חריג של ירושה המוגדרת כרכוש משותף של שני בני הזוג? אם מדובר בנכס שניתן בירושה ולאחר מכן שני בני הזוג השקיעו בו כסף רב, ייתכן והירושה המקורית תוגדר כעת לנחלקת בין שני הצדדים.

      כאשר הצד אשר קיבל את הירושה, כשמדובר בסכום כסף, מפקיד את הכסף לחשבון משותף של בני הזוג, הרי כי ניתן לטעון ל"כוונת שיתוף", כלומר הצד המקבל את הירושה הכספית מתכוון לשתף את הירושה, ולכן רוב הסיכויים כי לא תוגדר בעתיד כרכושו הבלעדי של מקבל הירושה.

      חשוב לציין כי החוק בישראל נוטה לדבוק בגישת "כל מקרה לגופו" בנושא זה, ולהתייחס לנסיבות הפרטיות והפרטניות של כל מקרה, כגון הענקת זכויות לחלש, גם אם החוק מראה אחרת.

      דירה בירושה – כיצד נחלקת בגירושין?

      מה קורה כאשר אחד הצדדים קיבל דירה בירושה, הנכס משמש את שני בני הזוג במהלך חייהם המשותפים, ובעת הגירושין הצד אשר קיבל את הדירה בירושה טוען לבלעדיות? ישנם מספר פרמטרים אשר מסייעים לבית המשפט להחליט בסוגיה זו. הם אינם נוסחים כחוק, אך בהסתמכות על מספר תקדימים בבתי המשפט בישראל, ניתן להצביע על מספר פרמטרים:

      1. האם בני הזוג התגוררו בנכס יחדיו?
      2. מה פרק הזמן שהתגוררו בני הזוג בנכס יחדיו?
      3. כמה זמן היו נשואים בני הזוג?
      4. האם נעשתה השקעה משותפת של שני הצדדים בנכס?
      5. על שם מי רשום הנכס?
      6. האם אורח החיים של בני הזוג מבחינה כלכלית היה משותף או מופרד?

      מענה על שאלות אלו יסייע לבית המשפט להבין טוב יותר את מהות היחסים, השיתוף, הכספים שהושקעו ולהחליט לגבי שאלת הדירה אשר ניתנה בירושה, במקרה של גירושין.

      בכל מקרה, אנו ממליצים על ייעוץ מקצועי מול עורך דין המתמחה בגירושין ובצווי ירושה, על מנת למצות את זכויותיכם כחוק.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף