Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    דיני משפחה – משפט הסכם ממון

    הצעת נישואין היא הביטוי לשלב הנשגב ביותר של קשר זוגי. היד הרועדת, הטבעת המושטת והאווירה הרומנטית, הם תפאורה מושלמת להחלטה לחלוק יחד את רגעי החיים. רגעי שמחה ועצב, שאיפות אכזבות ותקוות.

    דיני משפחה - משפט הסכם ממון

    ואולם בשנים האחרונות, בצד ההכנות לחתונה, נוהגים זוגות רבים לחתום גם על הסכם ממון.

    הסכם ממון, הוא מסמך המפרט את סך כל הכספים והרכוש העומדים לזכות כל אחד מבני הזוג, וקובע את מערכת היחסים הכספית בין בני הזוג, במקרה חלילה של פרידה.

    במידה מסוימת, הסכם ממון זהה למסמך הכתובה, המחויב בנישואין על פי דת משה וישראל. מסמך המעגן את זכויותיה של האישה ומגדיר, בדומה להסכם ממון את חובות הבעל כלפיה במישור הרכושני – כלכלי.

    אך בניגוד לכתובה, הקובעת את זכויותיה של האישה באופן חד צדדי, הסכם ממון הוא הסכם דו צדדי המחייב את שני בני הזוג.

    התפתחות העולם המודרני, הביאה לכך שנשים וגברים רבים, דוחים את גיל הנישואין משיקולי קריירה והתפתחות אישית. ולמרות שמרביתם מנהלים בשנים האלה, מערכות יחסים ארוכות, הם אינם ממהרים להיכנס תחת החופה.

    הדבר מביא לכך, שבעת ההחלטה להינשא, עומדת לכל אחד מבני הזוג, כמות בלתי מבוטלת של נכסים וסכומי כסף, שצבר במהלך השנים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      להעמיד חופה וגירושין

      בשנים האחרונות חלה הידרדרות במוסד הנישואין ובחשיבות חיי המשפחה. אחוזי הגירושין עולים, וזוגות נוטים להיפרד בקלות רבה יותר מבעבר.

      בדפי ההיסטוריה, לא מוכרים מצבים בהם התחתנו זוגות מתוך איבה ושנאה והתגרשו בחיבה גדולה.

      ההחלטה להינשא משותפת לשני הצדדים ומתקבלת על רקע אהבה והערכה הדדית. עקרונות המהווים בסיס איתן להצלחת חיי נישואין. אולם ברי, כי ברבות השנים, עלולות להתגלע מחלוקות שיגפמו בהרמוניה ויובילו את הזוג אל מדרגות הרבנות.

      סקירת דיני משפחה, מגלה חוקים המגדירים את הכללים של חיי הנישואין, בצד כללי גירושין. פרידה היא ענין כואב ופוגע ולעיתים גירושין הופכים למסכת נקמות והתעללות משפטית בצדדים.

      הסכם ממון, בא למנוע את ניהול ההליכים המשפטיים המתישים, הכרוכים לעיתים בחלוקת הממון.

      סעיפי דיני משפחה, לעניין הגדרת הרכוש המשותף וחלוקתו בין בני הזוג במצב של גירושין, מבדילים בין זוגות שנישאו טרם חקיקת "חוק יחסי ממון" המתקיים בין בני הזוג, לבין אלו שנישאו לאחר שנחקק החוק.

      על פי חוק זה, נקבע כי חלוקת הרכוש תתבצע רק לאחר קבלת הגט. הדבר גורם לעיתים לעיכוב גט כאקט של נקמה או תועלת משפטית. ולכן סעיף שיקבע כי חלוקת הרכוש תתבצע ללא צורך בגט, יאפשר לצדדים להימנע ממאבקים משפטיים.

      הסכם ממון אינו מנת חלקם של עשירים בלבד, והוא נוהל מקובל גם אצל בני זוג מהמעמד הבינוני והנמוך.

      ככל מסמך משפטי אחר, גם הסכם ממון נדרש לאישור בפני עורך דין, המוודא כי בני הזוג חתמו עליו מרצונם החופשי וללא כפיה.

      התנאים לשינוי הסכם ממון מחמירים מאוד וניתן לשנותו רק בהסכמת שני הצדדים. יש לעדכן את בית המשפט בשינויים וחובה לקבל את אישורו. ביטול הסכם ממון יעשה רק במידה והוכח בבית משפט כי ההסכם נכפה בכוח על אחד הצדדים.

      זוגות רבים, מתלבטים ביעילות ובחשיבות של הסכמי ממון. הפה שהשיב בחיוב להצעת נישואין מרגשת, מתקשה להעלות על דל שפתיו, מילים שיש בהם לערער את שלוות האוהבים.

      הסכם ממון אינו חלילה נבואת גירושין. אלא להיפך, יש בו להעיד על בגרותו של הזוג המוכן לחיי נישואין למרות הקשיים והסיכונים. בגרות ואחריות שיקלו עליו לצלוח את משברי הזוגיות. מזל טוב.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף