Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    משפט פירוק שותפות

    המילה "פירוק" אומנם מסמלת עבורנו חוויה קשה, אך עם זאת אין להתעלם מן העובדה כי לעיתים נחוץ לפרק זוגיות מסוגים שונים. מה עושים כאשר יש צורך בפירוק שותפות עסקית? פירוק השותפות הינו תהליך משפטי ויש מספר נקודות שרצוי להכיר כאשר הולכים לקראת סגירת העסק.

    משפט פירוק שותפות

    סגירת עסק זו חוויה לא פשוטה הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית. לכן, בבואי לדבר על עניין זה חשוב היה לי להדגיש את הסיבות השונות לפירוק, מה זה פירוק שותפות ונקודות שחשוב להכיר כאשר השותפות מתפרקת.

    תוכן עניינים

    מפרקים את החבילה – משפט פירוק השותפות

    כמו בכל חתונה או זוגיות, עלול להיווצר מצב שבו דרכי השותפים מחליטות להיפרד. ואז, הכל תלוי באופי השותפים אבל בעיקר בהסכם השותפות שכתבתם בתחילת דרככם.

    כן כן, אותו הסכם שותפות שכבר בוודאי שכחתם מקיומו ולצידו פקודת השותפויות וחוק החברות אילו הם הכתבים אשר ישפיעו על גורלכם.

    פירוק שותפות עסקית יכול לנבוע מסיבות שונות ואילו משפיעות גם כן על צורת הפירוק. פירוק שותפות שנובע מרוויה מהעבודה, ושנעשה בידידות, יתנהל על דרך המלך ויסתיים בהתאמה ישירה להחלטות שקיבלתם בהסכם השותפות. אולם אם השותפות מסתיימת בויכוח רועם על האחוזים של כל אחד מהשותפים הרי שהדרך עומדת להיות עקלקלה ובעייתית.

    בנוסף, שותפות יכולה להתפרק בעקבות מות אחד השותפים חלילה.

    המשותף לכל המצבים הללו הוא שפירוק השותפות הוא מצב נתון (אף על פי שייתכן שלב שבו ראוי וכדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית דוגמת גישור על מנת לפטור את הסכסוך) ולכן עלינו לדון מה כולל המונח פירוק ואילו דברים ישפיעו על הפירוק הקרב ובא.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      פירוק שותפות

      פירוק שותפות הוא למעשה סיום השותפות, "המתת" האישיות המשפטית שקרויה חברה. אם תרצו – אלו הגירושין של השותפים.

      כפי שכבר ציינתי הסכם שותפות, לו נכתב אחד כזה, הוא שיכתיב מה יקבל כל שותף.

      במידה ולא נכתב הסכם שותפות ניתן עדיין לפרק את העסק בדרך של הסכם- על ידי כתיבת הסכם פירוק. בשעה קשה זו אפציר בך להיעזר לשם עשית הסכם פירוק בעורך דין שזהו תחום התמחותו. ולמרות שכדאי להיוועץ, כדאי גם לדעת כי חלוקת המשאבים תעשה על ידי שיקולים שונים ובכלל זה גם- תרומתו של כל שותף לאורך חיי השותפות.

      תרומה תיחשב: תרומה כספית, ההון שהשקיע, הלקוחות שהביא, שמו ועוד שיקולים רבים שהשפיעו לטובה על ההתנהלות השותפות.

      לכן, עלייך לחשוב על שיקולים אלו ולאזנם בטרם תחליט האם כדאי לפרק את השותפות. שקול היטב באיזו עמדה אתה נמצא לאור שיקולים אילו.

      פירוק שותפות – התהליך

      בנוסף לאמור לעיל אציין כי – פירוק יכול שיהא מרצון, יכול שיהא מאליו ויכול להיעשות ע"י בהמ"ש. הכל בהתאם לפקודת השותפויות, לחוק החברות ולפקודת החברות.

      פירוק שותפות יתנהל בהתאם לכללים הבאים – אם יש לשותפות הפסדים ישלמו עליהם קודם כל מהרווחים. אם אין רווחים מתוך ההון ואם אין הון ישלם כל שותף את הסכום באופן יחסי לזכותו בנכסים. זהו ההליך של סילוק חוב עם סיום השותפות.

      השותפות חייבת לסלק מנכסיה (אשר כוללים את ההון שהשקיעו השותפים עצמם, אם השקיעו) את החוב ראשית כל למי שאינו שותף לאחר מכן עליה לבצע החזרת מקדמות לשותפים וכדומה.

      אם כן פירוק שותפות נעשה בהתאמה ישירה – לחוק, להסכם המייסדים, לפקודת השותפויות, ולהסכם הפירוק. כעת יש באפשרותכם לבחון אלו מהמנויים לעיל רלוונטים לגבי פירוק השותפות אצלך.

      לדוגמה פירוק שותפות אשר הוכן בה מראש הסכם שותפות תתפרק על פיו וכן הלאה… כדאי לתכנן לאור נקודות אילו את המשך ההתנהלות ולבחון היכן אתה עומד ביחס לדברים האמורים.

      פירוק שותפות יכול להיעשות בצורה נעימה והכל תלוי במשתתפים בעניין. לרוב אומנם הרקע לפירוק שותפות איננו חיובי אבל גישה שלילית רק תניב תוצאות שליליות אף יותר. אז רצוי לקחת נשימה ארוכה ולזכור ש "כל סיום הוא התחלה חדשה" ו- "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר" והמון תלוי בגישה. קחו את הידע לידיים וסיימו את הדברים בצורה הרגועה ביותר.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף