Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    משפט דיני תעבורה

    משפט דיני תעבורה

    תוכן עניינים

    פסילה מנהלית

    פסילה מנהלית הינה סנקציה הנתונה בידי הרשות המבצעת, הלוא היא המשטרה, לפסול את רישיון הנהיגה של נהג החשוד שעבר על חוקי תעבורה מסוימים.

    פקודת התעבורה מסמיכה, שוטר בדרגת פקח ומעלה, לפסול, בו במקום, רישיון נהיגה לשרוי במהלך פסילה מנהלית למשך 30 עד 90 יום, תלוי בחומרת העבירה, כאשר קיים חשד מבוסס שנהג עבר עבירת תעבורה מסוימות (כגון, נסיעה במהירות מופרזת, מעורבות בתאונת דרכים, אי מתן זכות קדימה וכו').

    בנסיבות בהן אין בנמצא שוטר בדרגה האמורה, יזומן הנהג לשימוע בתחנת המשטרה, בתוך שלושה ימים מעת ביצוע העבירה לכאורה, ושם תינתן לו ההזדמנות לטעון את טענותיו.

    בדיקת מהירות

    משטרת התנועה מסתייעת במספר עזרים טכנולוגים המסייעים לה לאכוף את המהירות המרבית המותרת ולבצע בדיקת מהירות הקבועה בתקנות התעבורה.

    ישנם סוגים שונים של מכשירים המסייעים למשטרת התנועה ללכוד עברייני תנועה הנוסעים במהירות מופרזת ולהענישם בסנקציה ההולמת את חומרת העבירה,

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      להלן הנפוצים שבהם: מכשיר הממל"ז (מכשיר המשגר קרן לייזר לרכב ואומד את מהירות נסיעתו), מכשיר הממא"ל (מד מהירות אלקטרוני המצלם רכב הנוסע מעל המהירות המותרת), מצלמות נייחות (ממוקמות בצידי הכביש ומצלמות, במשך 24 שעות ביממה, רכבים הנוסעים מעל המהירות המותרת) .

      חשוב לדעת שלא תמיד בדיקת מהירות הנאמדת במדדי המהירות, הינה מדויקת וקבילה כראיה, חשוב והכרחי לבדוק האם בוצעו התנאים המקדימים המיוחדים לכל מד מהירות, בטרם בוצעה בדיקת המהירות.

      קנסות תעבורה

      הקנסות הכספיים המוטלים על עברייני התנועה המכונים קנסות תעבורה הם כלי נוסף בידי המשטרה לאכוף את חוקי התעבורה, באמצעות הטלת סנקציה כספית.

      שיעורי קנסות התעבורה התעדכנו בעת האחרונה וכיום שיעורם עומד על חמישה מדרגים, החל מ-100 ₪ וכלה ב-1000 ₪.

      עדכונם של קנסות התעבורה בא לידי ביטוי בעליית שיעור הקנסות במדרג או שניים במטרה להרתיע את ציבור הנהגים מלעבור על חוקי התעבורה.

      פרק הזמן לתשלום הקנס הוא 90 יום, החל מהיום בו הגיעה דרישת התשלום. במידה וישנן השגות בנוגע לקנס, ניתן להגיש ערעור בגינו בבית המשפט לתעבורה (בתוך 90 הימים) ולהציג את ההשגות בעניין תוקף הקנס.

      דוחות תעבורה

      הסנקציות המוטלות בגין ביצוע עבירות תעבורה נחלקות לשני סוגים, הסוג הראשון, ניתן בגין עבירות הנחשבות לפחות חמורות, והסנקציה המוטלת בגינן הינה כספית.

      הסוג השני נוגע לעבירות יותר חמורות ומטיל סנקציה של העמדה לדין בבית המשפט לתעבורה.

      בנסיבות בהן מקבל דוחות תעבורה מעוניין לערער על עצם קבלתם, רשאי הוא לפנות, בתוך 30 יום, בבקשה למשטרה ובה לפרט מדוע לדידו יש לבטל את דוחות התעבורה. במידה ובקשתו זו נידחת, רשאי הוא לפנות לבית המשפט לתעבורה ולהגיש ערעור בעניין כל דוחות תעבורה שהתקבלו אך חשוב לדעת, בטרם פניה לבית המשפט, כי ניתן לצלם את חומר החקירה שבידי המשטרה וכך לתכנן באופן מושכל את אסטרטגיית ההגנה.

      תקנות תעבורה

      תקנות התעבורה מכילות הוראות שונות שמטרתן להסדיר את התנועה ולשמור על ביטחון הציבור בדרכים.

      ישנן תקנות תעבורה המסדירות את הנושאים העוסקים בהסדרי התעבורה, החל מדוחות חניה וכלה בתאונות דרכים רבות נפגעים.

      תקנות תעבורה מתפרסמות בקובץ התקנות של דיני התעבורה, בו מאוגדות ומפורטות כל התקנות הנוגעות להסדרי התנועה. תקנות התעבורה אינן סטטיות ומתעדכנות כל הזמן, בין אם המדובר בשיעורם של קנסות ודוחות תעבורה או בהוספת תקנות חדשות.

      חשוב להתעדכן בכדי לפעול בהתאם לתקנות שכן, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, ובמידה ונהג ימצא עובר על אחת מתקנות התעבורה, לא תעמוד לו ההגנה שלא ידע עליה.

      נהיגה בשכרות

      משטרת התנועה נעזרת במספר עזרים המסייעים לה לבדוק את רמת האלכוהול בדמו של נהג.

      כיום, החוק מסמיך כל שוטר לעצור כל נהג – גם בנסיבות שגרתיות – ולדרוש ממנו לבצע בדיקת אלכוהול.

      בדיקות האלכוהול הקיימות הן: בדיקת דם, בדיקת שתן, ובדיקת נשיפה. בנסיבות בהן נמצא, כי נעברה עבירה של נהיגה בשכרות או אז, מוסמך שוטר בדרגת פקח ומעלה, לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג למשך 30 יום, בו במקום, ואף להחרים את רכבו ל-60 יום, בפסילה מנהלית.

      הסנקציה בבית המשפט לתעבורה, המוטלת בגין עבירה של נהיגה בשכרות, הינה שנתיים פסילת רישיון בפועל.

      חשוב לדעת, כי סירוב לבצע את בדיקת האלכוהול לגילוי נהיגה בשכרות, כמוה כהודאה באשמה ומטיל חזקת שכרות במסרב.

      מהירות מופרזת

      נהיגה במהירות מופרזת פירושה נהיגה במהירות העולה על המהירות המרבית המותרת בפקודת התעבורה ובתמרורים המוצבים בדרך.

      תקנה 54 לתקנות התעבורה היא התקנה הקובעת את המהירות המותרת לכל סוג רכב ובכל סוג דרך, וחריגה מהמהירות הקבועה בה תיחשב למהירות מופרזת.

      ככלל, המהירות המרבית המותרת, עבור רוב סוגי הרכב, בכביש עירוני, עומדת על – 50 קמ"ש מקסימום, ובכביש בין עירוני, מגיעה ל-80 קמ"ש לכל היותר.

      כמו כן, חשוב לדעת, כי כאשר יש תמרור המורה על מהירות שונה מזו הקבועה בתקנה, הוראת התמרור גוברת ויש לנהוג על פיו.

      בנוסף, ישנם רכבים, אשר משרד הרישוי הגביל ברישיון הרכב הצמוד להם, את המהירות המרבית המותרת הספציפית להם.

      חריגה ממגבלת המהירות תחשב למהירות מופרזת גם כאשר זו נמוכה משמעותית מהמהירות הקבועה בתקנה.

      למענה משפטי מקצועי מיידי על כל שאלה בתחום דיני התעבורה ניתן לפנות לפורום דיני תעבורה>>

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף