Mishpatip_MainPic משפטיפ
Mishpatip_MainPic משפטיפ
פנייה לייעוץ אישי



    אלימות במשפחה – כוללת גם אלימות מילולית!

    אלימות במשפחה – כוללת גם אלימות מילולית!

    תוכן עניינים

    אלימות במשפחה – מבוא על אלימות מילולית:

    כאשר אתם שומעים את הביטוי אלימות במשפחה, על מה אתם חושבים? בטח על גבר המכה את אשתו, או על הורה שמתעלל בילדיו.

    אולם, האם ידעתם שאלימות במשפחה כוללת גם אלימות מילולית?

    אלימות מילולית במשפחה עלולה לגרום לנזקים רבים לקורבנותיה, אשר לעיתים חמורים אף יותר מהנזקים הנגרמים כתוצאה מאלימות פיזית. ניתן לציין כי לעיתים התוקף משתמש בכוח אחר שיש לו על הקורבן, כדוגמת שהקורבן תלוי בו כלכלית, כדי להפעיל אלימות מילולית כלפיו ללא תגובה.

    אלימות במשפחה – מהי אלימות מילולית?

    אלימות מילולית היא בראש ובראשונה קללות. אלימות מילולית היא גם השפלות, כגון שהתוקף אומר לנפגע שהוא לא שווה כלום.

    השפלה בחברה יכולה להיות כאשר התוקף אומר לחבר משותף שהנפגע לא יודע מה הוא אומר. כיצד הייתם מרגישים אם בן הזוג שלכם היה אומר לחבר משותף להתעלם ממה שאתם אומרים? לכן ניתן להבין שגם אלימות מילולית היא חלק מאלימות במשפחה.

    אלימות מילולית הינה גם איומים לפגיעה פיזית. אם התוקף מאיים על הקורבן שיפגע בו, או אף בעצמו, הדבר נחשב לאלימות מילולית. אם התוקף בנוסף מראה לנפגע את הנשק שלו, או שיש לו עבר של אלימות פיזית או של מימוש האיומים שלו, הרי שיש סכנה אמיתית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אלימות במשפחה – אילו נזקים אלימות מילולית עלולה לגרום?

      כולנו מכירים את הביטוי "חיים ומוות ביד הלשון". אך למזלנו, רק חלקנו מבינים עד כמה הביטוי נכון. מילים יכולות לפגוע, לעיתים אף יותר ממכה. אך לא רק מילים עלולות לפגוע, אלא גם יחס מזלזל, השפלות ואיומים. כאשר האלימות המילולית נובעת מאדם שקרוב לנפגע, הפגיעה, באופן טבעי, חמורה יותר. משום כך, אין להזניח אלימות במשפחה שהיא מילולית.

      • אלימות מילולית במשפחה, בעיקר כאשר היא מופנית כלפי ילדים, עלולה לגרום לנזקים נפשיים. הנפגע עלול לחשוב שאין לו מה לתרום לעולם ושהיחס של העולם אליו יהיה כפי היחס של התוקף כלפיו.
      • אלימות במשפחה בצורה מילולית, כאשר היא מופנית כלפי האישה, ובמיוחד כאשר האלימות מלווה בהאשמות, עלולה לגרום לאישה להאשים את עצמה. דבר זה עלול לגרום לה להישאר במערכת החסים האלימה במחשבה שהיא תוכל לתקן את המצב אם היא תשתנה. כמו כן, מאחר שיכול להיות שהאישה מאמינה שהיא לא יכולה להסתדר ללא עזרת בעלה, היא עלולה לשכנע את עצמה שאלימות מילולית אינה חמורה ולא משהו שיש להתייחס אליו. אולם, אלימות מילולית במשפחה היא חמורה מאוד ויש להפסיק אותה!
      • אלימות מילולית במשפחה עלולה לגרום להפחתת יכולת החשיבה של הקורבן.

      בנוסף, ההתנהגויות שכיום מהוות אלימות מילולית, יכולות בקלות להפוך למכות. אלימות במשפחה נודעת באפשרות שלה להסלים. האלימות, שכיום היא קללות, מחר תהיה מכות.

      אלימות במשפחה נודעת באפשרות שלה להסלים. האלימות, שכיום היא קללות, מחר תהיה מכות

      אלימות במשפחה – איך החוק מתייחס לאלימות מילולית במשפחה?

      החוק למניעת אלימות במשפחה מבדיל בין אלימות מילולית "גרידא" לבין איומים בנקיטת אלימות פיזית.

      א. באשר לאיומים: ניתן לפנות למשטרה. אם המשטרה תעריך שיש מסוכנות מצד בן הזוג, היא תפעל להרחקת הבעל מהאישה.

      בנוסף, ניתן לבקש צו הגנה מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה. ביהמ"ש יעניק את צו ההגנה באם יש יסוד סביר לחשוב שהתוקף מהווה סכנה גופנית לנפגע. חשוב לציין גם, כי איומים מהווים עבירה פלילית.

      ב. באשר לקללות ושאר סוגי האלימות המילולית: למרות שגם אלימות במשפחה שבאה לידי ביטוי באופן מילולי היא חמורה, כנראה שהמשטרה תיטה לא לטפל בעניין. ניתן לבקש צו הגנה מבית המשפט, אשר יעניק את הצו, אם הייתה התעללות נפשית ממושכת או שהתוקף לא נתן לקורבן לנהל אורח חיים סביר.

      אלימות במשפחה – אלימות מילולית – למי ניתן לפנות?

      אם אתם קורבנות של אלימות מילולית במשפחה או אלימות כלפי ילדים, ואתם רוצים לקבל עצה או לדבר עם מישהו, ניתן לפנות, בין השאר, לארגונים הבאים:

      1. קו חירום ארצי לדיווח על אלימות במשפחה – 1-800-220-000.

      א. ויצ"ו. בתל אביב: 03-6923796, בירושלים: 02-6521185, בחיפה:

      4-8530161, באילת 08-6332961.

      2. ניתן לפנות לנעמ"ת.

      3. ער"ן – עזרה ראשונה נפשית – 1201.

      4. ניתן לפנות למחלקות הסוציאליות של העיריות של העיר שבה אתם גרים.

      5. ניתן לפנות לפסיכולוג פרטי.

      6. אל"י – האגודה להגנת הילד, במספר 1-800-223-966.

      7. המועצה הלאומית לשלום הילד, במספר 02-6780606.

      איך לזהות אלימות מילולית?

      אלימות מילולית היא אלימות שקופה, שלא קל לזהות אותה. כך יכולות לחלוף שנים עד שהקורבן לאלימות המילולית יבחין או תבחין בכך שהוא נתון למסכת התעללות רגשית.

      הסימנים הבולטים לאלימות מילולית:

      1. איומים – איום לפגוע בכם, בקרובים אליכם, ברכוש שלכם, בקריירה שלכם, בשמכם הטוב, ואף איום של בן הזוג לפגוע בעצמו.
      2. השפלות – הטחת קללות ועלבונות כבדרך קבע, מול המשפחה שלכם, הילדים שלכם, החברים שלכם, וגם בחדרי חדרים.
      3. צעקות – צעקות רבות, צרחות קולניות שמקטינות אתכם, זריקת חפצים, הטחת אגרופים בשולחן בקיר או בחפצים אחרים.
      4. התעלמות – התעלמות מהקיום שלכם במשך שעות או ימים, במטרה להעניש אתכם, ולזרוע בכם פחד.
      5. גזלייטינג­ – מניפולציות שמטרתן לגרום לקורבן לפקפק באופן בו הוא תופס את המציאות, ובכך להקטין את מעשיו של בן הזוג שנוהג באלימות מילולית. כך למשל הקטנה של החוויות של בן הזוג הקורבן, הכחשת המעשים והדיפה של כל ביקורת.

      צו הגנה למניעת אלימות במשפחה

      צו הגנה למניעת אלימות במשפחה הוא צו שניתן במקרים של אלימות כנגד בן משפחה, או במקרים של חשש מפני אלימות של בן משפחה, למשך 3 חודשים, עם אפשרות להאריך את הצו עד למשך של שנתיים לכל היותר, במקרים חריגים שיצדיקו זאת.

      במסגרת הצו, בית המשפט יכול להרחיק בן משפחה מהבית, למנוע ממנו להטריד בן משפחה, למנוע שימוש ברכב או רכוש, למנוע ממנו למכור נכסים, למנוע ממנו לשאת או להחזיק בנשק, לצוות עליו לפנות לגורם טיפולי או לתת לו כל הוראה אחרת, שמתבקשת במטרה להגן על הקורבן.

      אלימות מינית מילולית

      אלימות מילולית יכולה להתבטא גם באופן מיני. כך למשל במקרים של השפלות וביזוי שיש להם אופי מיני המתייחסות למראה שלכם, לגופכם, לתפקודכם המיני וכו'.

      כמו כן, אלימות מינית מילולית יכולה להתבטא גם באיומים, כמו איום על פרסום תמונות מיניות של בן הזוג, או סחיטה של בן הזוג על מנת שיקיים פעילות בעלת אופן מיני.

      אלימות במשפחה – כוללת גם אלימות מילולית! – סיכום:

      אלימות במשפחה שבאה לידי ביטוי באופן מילולי היא תופעה שרבים לא מתייחסים אליה ברצינות, למרות שהיא גורמת לנזקים רבים. הדבר נובע אולי מכך שאלימות מילולית לא מגיעה לתקשורת. אך אלימות מילולית במשפחה גורמת לנזקים חמורים לקורבנותיה ואין להקל בה ראש. לכן אל תסכימו להיות גם במערכת יחסים שבה יש אלימות מילולית.

      אלימות מילולית - שאלות נפוצות

      מה כוללת אלימות מילולית במשפחה?

      אלימות מילולית במשפחה כוללת קללות מצד אדם כלפי בן משפחתו, השפלות (לדוגמה, אמרות כמו "לא ייצא ממך כלום") – הן בנוכחות אחרים והן שלא בנוכחות אחרים, וכן איומים בנקיטת אלימות פיזית כלפי בן משפחה.

      מה יכול לקרות כתוצאה מאלימות מילולית במשפחה?

      אם האלימות המילולית מופנית כלפי ילדים, למשל, היא יכולה לגרום להם לנזקים נפשיים חמורים, שכן אם אומרים לילדים, משפטים כמו "לא ייצא מכם כלום", הם נוטים להאמין שאכן "לא ייצא מהם כלום". בנוסף, בין אם האלימות המילולית במשפחה מופנית כלפי ילד ובין אם כלפי כל אדם אחר, היא יכולה לפגוע ביכולת החשיבה של אותו אדם. אם האלימות המילולית מופעלת כלפי בן זוג, נוטה האחרון להאשים את עצמו בסיטואציה שאליו נקלע, ובנוסף, הוא יכול לחשוב שניתן להתעלם מהאלימות המופעלת כלפיו על ידי בן זוגו, כל עוד היא מילולית בלבד – אם הוא מאמין שלא יוכל להסתדר ללא בן זוגו. יש להבהיר, שאין להתעלם מכל אלימות שהיא – בין אם היא "רק" מילולית, זאת בנוסף לעובדה שאלימות מילולית יכולה להפוך, בכל רגע, לאלימות פיזית.

      איך, אם בכלל, ניתן לאבחן מראש אלימות מילולית במשפחה?

      פעולות כמו קנאה מוגזמת (כשמדובר בבן זוג), שתלטנות (שיכולה לבוא לידי ביטוי, למשל, באיסור על מפגשים עם אנשים אחרים), או התפרצויות והתקפי זעם בתדירות גבוהה ובאופן לא פרופורציונלי, צריכות להדליק "נורה אדומה" ולגרום להבנה שקיים סיכוי גבוה שהאדם המתנהג כך צפוי לנהוג באלימות מילולית ופיזית כלפי בני משפחתו. יש להבהיר, שאין הדבר אומר שאדם שלא מתנהג כך, בוודאות לא ינהג באלימות מילולית ופיזית כלפי בני משפחתו.

      איך ניתן להתמודד עם אלימות מילולית במשפחה?

      במהלך השנים, הוקמו בישראל מספר מוסדות, שבין היתר מסייעים לקורבנות אלימות מילולית במשפחה, כמו ויצ"ו, ער"ן, נעמ"ת, אל"י – האגודה להגנת הילד, המועצה הלאומית לשלום הילד, קו החירום הארצי לדיווח על אלימות במשפחה, וכן המחלקות הסוציאליות של העיריות השונות. בנוסף, כנסת ישראל חוקקה את החוק למניעת אלימות במשפחה. חוק זה מבדיל בין מקרי אלימות מילולית מסוג גידופים והשפלות – שבהם ניתן לבקש מבית המשפט צו הגנה כנגד אותו בן משפחה שמשתמש באלימות מילולית זו, לבין מקרי אלימות מילולית הבאה לידי ביטוי באמצעות איומים בנקיטת אלימות פיזית – שבהם ניתן, בנוסף לבקשת צו הגנה, להגיש תלונה במשטרה.

      *אין בדברים המופיעים לעיל ובשאר התוכן באתר משפטיפ – Mishpatip כדי להחליף ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. העושה שימוש בתוכן האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8053464 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף